Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Odrzutowiec, który powstał na Dolnym Śląsku, odbył swój pierwszy lot! (ZOBACZ ZDJĘCIA)

rsm, jm
materiały prasowe producenta
Odrzutowiec polskiej konstrukcji firmy Metal-Master, FLARIS LAR1 z Jeleniej Góry, po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Za sterami FLARIS LAR1 zasiadł doświadczony, wybitny pilot doświadczalny Wiesław Cena.

FLARIS LAR1 wystartował po raz pierwszy 5 kwietnia.

- To kamień milowy dla projektu oraz lotnictwa - mówi Rafał Ładziński, dyrektor programowy Flaris. - Ten niewielki samolot odrzutowy, napędzany wyprodukowanym w Stanach Zjednoczonych silnikiem WILLIAMS FJ33-5A, jest innowacyjną w skali światowej konstrukcją.

FLARIS LAR1 przeznaczony jest dla pilotów z licencją amatorską. Może startować i lądować na z krótkich lotniskach trawiastych. Oferuje szybki lot z prędkością porównywalną do samolotów komunikacyjnych (770km/h).

Wyczekiwany przez wiele osób na całym świecie pierwszy lot Flarisa zakończył się sukcesem polskiego projektu i jego producenta.

FLARIS LAR 1 to jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych o szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Nowatorskie w skali światowej rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami uzyskanymi przez firmę Metal-Master, która jest producentem innowacyjnego samolotu.

Odrzutowiec jest uznawany za specjalistów za potencjalnie wielki hit. To najmniejszy na świecie dyspozycyjny odrzutowiec startujący z trawy. Nie potrzebuje zatem korzystać z płyty lotniska.

Jego koncepcja, parametry techniczne oraz opracowane technologie przewyższają wszystkie wyprodukowane dotychczas niewielkie samoloty z napędem odrzutowym.

Żaden koncern lotniczy nie produkuje podobnych maszyn.Jeleniogórski biznesmen, absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej, na pomysł budowy samolotu wpadł podczas jednej z biznesowych podróży. A jeździ dużo, bo jego firma Metal-Master specjalizuje się w budowie automatycznych linii dla fabryk samochodów. Jej klientami są światowe marki.

Gdy Rafał Ładziński utknął z żoną w korku na niemieckiej autostradzie, zaczęli zastanawiać się, jak unikać drogowych zatorów i jednocześnie nie być skazanym na zatłoczone lotniska. Tak zaczęła kiełkować idea budowy ekonomicznego, szybkiego samolotu, który mógłby startować i lądować także z trawiastych lotnisk.

Głównym konstruktorem został Andrzej Frydrychewicz. Jeden z najbardziej doświadczonych inżynierów w polskim przemyśle lotniczym – twórca m.in. popularnej Wilgi oraz wojskowego Orlika.

Konstrukcję wyposażono w silnik Williams FJ33-5A. Jest on dwukrotnie mocniejszy od pierwotnie zastosowanego w tym samolocie napędu. Dodajmy, że początkowo Flarisa miał napędzać odrzutowy silnik amerykańskiej firmy Pratt&Whitney, ale producent ostatecznie odmówił ich sprzedaży firmie z Polski.

Jeleniogórski przedsiębiorca nad konstrukcją ultralekkiego cywilnego odrzutowca zaczął pracować dziewięć lat temu.

Flaris Lar 1 był kilkakrotnie prezentowany na najważniejszym salonie lotniczym w Le Bourget pod Paryżem. Mały odrzutowiec wzbudził zainteresowanie m.in. frontmana heavymetalowej grupy Iron Maiden – Bruce Dickinsona, który jest zapalonym pilotem. Muzyk zadaklarował, że chce kupić kilka sztuk Flarisa.

Ile będzie kosztowała ta wyjątkowa maszyna? Wstępne szacunki sugerowały, że cena osiągnie pułap 1,5 mln euro (ponad 6 mln zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto